torsdag 11 mars 2010

Glada hönor producerar godare ägg


Under många år jagade jag alltid de billigaste äggen i affären, helt ointresserad av hur dessa producerades. När jag för drygt två år sedan började jobba lite för den ekologiska nätbutiken Mossagården handlade jag ekoägg som såldes i deras gårdsbutik och jag upptäckte då att smaken och utseendet inte alls gick att jämföra med de massproducerade äggen. Vilken skillnad!

Efter att ha bevittnat en hårresande engelsk TV-dokumentär där Jamie Oliver lät tittarna få en inblick i allt kring hanteringen kring äggproduktionen för burhöns blev jag övertygad: aldrig mer skulle jag bidraga till deras eländiga existens. Och nu är det bara frigående ägg som gäller!

KRAVs hemsida finns en kortfilm som beskriver hur en höna kan ha det om hon hamnar hos en schysst bonde. Tänk att få tillbringa dagen med att bada sin fjäderdräkt i sand, spankulera utomhus och leva ett bekymmerslöst liv med sina kompisar!

Filmen om de KRAV-godkända hönorna kan du se här.

Inga kommentarer: